Thursday, December 2, 2010

Rota Virus

Dua minggu sudah, Irdina muntah, cirit dan demam yang teruk.. Demam Irdina 41'c. Tinggi.. Mama bawa Irdina pegi Lam Wah Ee Hospital. Jumpa pakar.. Dr cakap Irdina diserang Rota Virus.. Haa.. Apa tu? So mama pun godek2 tenet dan mama jumpa pasal rotavirus kat web DEMC Specialist Hospital.. So mama sedut skit..hehehe...

Rotavirus adalah sejenis virus yang amat mudah berjangkit dan boleh kekal selama beberapa jam di atas kulit manusia, malah mampu bertahan beberapa hari di atas permukaan objek keras dan kering. Ini bermakna virus ini mudah merebak melalui air atau makanan yang tercemar. Penyebaran virus juga boleh berlaku melalui orang dewasa yang dijangkiti atau yang menguruskan bayi yang telah dijangkiti.

Virus ini mampu hidup selama seminggu dalam najis individu yang dijangkiti. Ia dikenalpasti menjadi punca berlakunya masalah cirit- birit di kalangan bayi baru lahir khususnya di kalangan kanak-kanak yang berumur di antara 6 hingga 24 bulan. Rotavirus sangat mudah tersebar dengan cepat melalui kitaran najis ke mulut. Ia amat mudah berjangkit melalui sentuhan biasa di kalangan kanak-kanak. Virus ini boleh berada di mana-mana khususnya permukaan lantai, tombol pintu atau alat permainan kanak-kanak.

Kanak-kanak yang dijangkiti Rotavirus biasanya akan mengalami demam, muntah dan diikuti pula dengan cirit-birit yang teruk dengan najis yang berair . Kanak-kanak tersebut turut mengalami dehidrasi kesan daripada muntah serta cirit birit. Malahan yang membimbangkan lagi, mereka juga biasanya berdepan dengan masalah menghadam laktosa disebabkan masalah yang berterusan.

Nak tau lebih lanjut baca kat DEMC Specialist Hospital

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin